admin

Zdarza się, że pomimo dobrej formy, prawidłowego odżywiania, właściwych wyników badań, regularnych treningów, szybko męczymy się podczas biegu. Jesteśmy zaszokowani, zdziwieni i zdajemy sobie pytanie, jak to się stało, przecież biegaliśmy dłuższe dystanse. Przyczyna szybkiego zmęczenia i dolegliwości bólowych w trakcie biegu może być prozaiczna – nieprawidłowy oddech. Wciąż w polskim społeczeństwie nie jest popularna wiedza, że właściwy oddech powoduje, iż ciało relaksuje się i rozluźnia. Odpowiednim oddychaniem można zminimalizować ból. Wiedzą to wszystkie panie, które urodziły dziecko lub leczą dolegliwości ginekologiczne. Bieg jest wielkim wysiłkiem, zwłaszcza na dłuższych dystansach. Energię można organizmowi dostarczać dzięki umiejętnemu odżywianiu się w takcie biegu – wystarczy mieć ze sobą napój, banana lub batonik. Oddychanie podczas biegu wygląda trochę inaczej. Proces oddechowy zaczynamy od jamy ustnej, nosowej, gardła, później w proces oddychania włącza się krtań, tchawica, oskrzela, oskrzelik i pęcherzyki płucne. Mięśnie znajdujące się między żebrami zmuszają żebra do ruchu. „Chodzą” one w dół i w górę. W tym samym czasie następuje skurcz włókien mięśniowych przepony, który powoduje ich obniżenie. W wyniku tych działań zwiększa się objętość klatki piersiowej, płuca się rozciągają a ciśnienie ulega zmniejszeniu. Następuje wdech. Opisane powyżej zwiększenie objętości klatki można dostrzec obserwując biegacza- widzimy, że oddycha on zdecydowanie szybciej. Wewnątrz komórek tlen zużywany jest na potrzeby metabolizmu i wytwarza duże pokłady energii. Dzięki niej biegniemy kolejne kilometry zbliżając się do mety. Dobrze jest poćwiczyć na krótszych dystansach kontrolowanie oddechów. Zachłystanie się powietrzem i zasapanie powinny być sygnałem do zatrzymania się i wyregulowania oddechu. Aby przebiec długie dystanse trzeba perfekcyjnie kontrolować oddech. To właśnie on pozwoli nam uzyskać efekty, o których myśleliśmy a raczej marzyliśmy od bardzo dawna. Trenujemy, bowiem aby uzyskać jakiś konkretny wynik, taki, który sobie założyliśmy na początku naszych treningów. [patrz też: stomatolog Warszawa, wózek inwalidzki, bezdech ]

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)