Kanapa to nie kibicowanie

Pytając kogoś o zainteresowania często spotykamy się z odpowiedzią; „interesuję się sportem”. W dalszej rozmowie okazuje się, że zainteresowanie sportem ogranicza się kibicowania przed telewizorem podczas meczu piłkarskiego, picia piwa i zajadania się chipsami podczas widowiska. Zapytana osoba najczęściej niewiele wie o innych dyscyplinach sportu i nie uprawia żadnej aktywności ruchowej. Jej zainteresowanie sportem jest powierzchowne i ogranicza się do jednej dyscypliny. Trudno mówić o zainteresowaniu sportem, jeżeli ktoś nie rusza się z kanapy. Continue reading “Kanapa to nie kibicowanie”

Żelazne zasady nordic walkingu

Przychodzi w życiu czas, kiedy postanawiamy ruszyć się z fotela. Do takiej decyzji dojrzewamy dość długo, gdyż wymaga to spojrzenia na siebie pod kątem krytycznym. Po dokonaniu analizy swojego stylu życia, sposobu odżywiania, zaleceń lekarzy podejmujemy decyzję, że czas zająć się sobą – zmienić dietę, to znaczy dodać do niej warzywa i owoce oraz zacząć uprawiać sport. Wybór sportu nie jest sprawą prostą – powinno się porozmawiać o tym z lekarzem. Niektóre rodzaje aktywności fizycznej są przeciwwskazane dla określonych schorzeń. Continue reading “Żelazne zasady nordic walkingu”

Ubranie do nordic walkingu

Instruktorzy nordic walkingu uważają, że maszerować z kijami można w każdym sportowym stroju, najważniejsze, aby ubiór był wygodny, nie krępował ruchów i był dopasowany do pogody. Idealne ubranie powinno być uszyte z materiałów oddychających. Ubranie nie może być zbyt ciężkie, musimy przez cały czas odczuwać luz. Buty powinny być sportowe, wygodne, najlepiej za kostkę, trekkingowe oraz dostosowane do zmieniających się warunków atmosferycznych. Zimą i latem warto zabierać ze sobą: odzież termo aktywną, obuwie trekkingowe z elastyczną podeszwą. Continue reading “Ubranie do nordic walkingu”

Zalety nordic walkingu

Zanim zdecydujemy się na kupno jakiejś rzeczy, wybór kierunku studiów, operację lub inną terapię medyczną czy też na uprawianie sportu chcemy wiedzieć, jakie osiągniemy korzyści. Zazwyczaj dokładnie wyważamy potencjalne plusy nad ryzykiem. W przypadku nordic walkingu lista korzyści zdrowotnych jest dość długa, co jest najlepszą rekomendacją dla tego sportu. Nordic walking jest sportem prostym do nauczenia się, co więcej jest sposobem rehabilitacji. Niewątpliwą zaletą tego sposobu rekreacji jest to, że odciąża kręgosłup w 30%. Continue reading “Zalety nordic walkingu”

Czym jest nordic walking?

Popularnie o nordic walkingu mówi się, że jest to chodzenie z kijkami. To przedstawienie sprawy w dużym uproszczeniu. Nordic walking jest połączeniem marszu z techniką odpychania się od podłoża za pomocą specjalnych kijków, wglądem przypominających kije używane w narciarstwie biegowym. Ocenia się, że nordic walking jest obecnie najszybciej rozwijającą się dyscypliną sporu masowego. W szybkim tempie został spopularyzowany w całej Skandynawii, USA, Niemczech, Austrii, Szwajcarii. Continue reading “Czym jest nordic walking?”

Jak przygotować się do treningu.

W wielu kręgach panuje przekonanie, że nordic walking to jedynie spacer, tyle, że z kijkami, więc wystarczy założyć buty na płaskim obcasie i już można spacerować po lesie. Oczywiście, nordic walking jest rodzajem spaceru lub marszu, ale przygotowań do niego nie można bagatelizować. Na marsz należy wybierać ścieżki leśne lub polne, ponieważ jest to zdrowsze dla stawów. Im bardziej wymagający teren, tym cięższy marsz, a więc większe tętno i lepszy przepływ powietrza przez płuca. Zwiększanie czasu marszu i jego intensywności musi następować stopniowo. Continue reading “Jak przygotować się do treningu.”

Czas treningu

Nordic walking jest dyscypliną dla wszystkich, ale i w niej obowiązują żelazne zasady, do których muszą stosować się głównie osoby rozpoczynające przygodę z tym rodzajem aktywności fizycznej. Zalecenia dotyczą głównie czasu treningu i terenu. Parametry treningu marszowego dobieramy w zależności od naszych potrzeb. Musimy wiedzieć, że takie czynniki jak: czas, prędkość marszu i nachylenie terenu są kwestią prywatną, bo określają intensywność marszu, a to każdy z nas musi określić samodzielnie uwzględniając swój stan zdrowia i tryb dotychczasowego życia. Osoby początkujące, prowadzące dotąd siedzący tryb życia powinny rozpocząć marsz z kijkami od 20-30 minut lekkiego marszu, kilka razy w tygodniu. Continue reading “Czas treningu”

Nacisk na promocję zdrowia

Od kilku lat obserwujemy w mediach nacisk na ochronę zdrowia. Pojawiają się różne programy zdrowotne, w audycjach goszczą eksperci od zdrowego odżywiania, aktywności fizycznej i lekarze różnych specjalności, którzy starają się przekonać widzów do zmiany nawyków życiowych: do wykonywania profilaktycznych badań, ruchu. Marsz nordycki to dobry sposób dla aktywność fizyczną dla osób o mniejszym stopniu wytrenowania, zwłaszcza wszystkich tych, którzy przez lata nie mieli styczności z planowaną aktywnością fizyczną. Nordic walking szczególnie poleca się osobom z nadwagą, kobietom w ciąży, sportowcom po kontuzjach, osobom z chorobami układu krążenia, wadami postawy, chorobą zwyrodnieniową stawów. Z pewnością nordic walking jest przyjemniejszy niż trudne, nudne i te same ćwiczenia rehabilitacyjne. Continue reading “Nacisk na promocję zdrowia”

Jak dobrać kijki?

Uprawiając nordic walking nie musimy kupować drogich strojów, sprzętu za kilka tysięcy. Wystarczą jedynie kijki. To właśnie dzięki nim w trakcie chodu możliwe jest zaangażowanie niemal wszystkich mięśni. Właściwy wybór kijków istotny ze względu na komfort, efektywność i bezpieczeństwo podczas marszu. Przed zakupem kijków należy zapytać sprzedawcę, czy wybrane przez nas kije są przeznaczone do nordic walkingu, a nie są kijkami trekkingowymi. Continue reading “Jak dobrać kijki?”