Trenerska intuicja

Powiedzenie, że każdy z nas ma inny organizm wydaje się być oczywistością. Nie ma dwóch takich samych osób, mamy inne potrzeby, inaczej reagujemy na różne sytuacji, potrzebujemy odmiennych wskazań treningowych. Bywa, że wiedza książkowa nie wystarczy, aby dopasować zawodnikowi właściwy plan treningowy. Wiedzy podręcznikowej nie da się przełożyć bezpośrednio do życia. Dlatego trener powinien mieć nosa, umieć rozmawiać z podopiecznymi, słuchać ich, dostosować treningi do ich potrzeb. Continue reading “Trenerska intuicja”

Bieg ekstremalny – po schodach

Bieg to nie tylko bieganie do autobusu, po parku, czy po lesie. Biegi jak każda dyscyplina sportu rozwija się – pojawiają się nowe dystanse, zawody i rodzaje biegów. Mamy chociażby bardzo widowiskowy bieg z przeszkodami, czy 200 metrów przez płotki. Bieg jest częścią różnych konkurencji sportowych, np: siedmioboju, dziesięcioboju, itp. Bieg to także pierwsza część dyscyplin skokowych, takich jak: skok o tyczce, w dal, wzwyż. Continue reading “Bieg ekstremalny – po schodach”

Harcerskie zawody

Biegać można nie tylko indywidualnie, nie tylko dla sportowych laurów, czy zrzucenia kilku kilogramów. Bieganie to także dobra zabawa i element wielu gier terenowych, popularnych zwłaszcza w środowisku harcerskim. Gry i biegi na orientacje to wręcz żelazny punkt wędrówek i obozów. Uczą orientacji w terenie, odnajdywania różnych przedmiotów, współpracy zespołowej i wspólnego okazywania radości z zwycięstwa swojej drużyny lub przeciwników, posługiwania się przedmiotami ułatwiającymi rozpoznanie terenu. Bieg na orientację polegają na tym, że zawodnicy posługując się mapą i kompasem mają za zadanie jak najszybciej przebiec trasę wyznaczoną przez punkty kontrolne. Continue reading “Harcerskie zawody”

Kryzys w treningu biegacza.

Bieganie bez wątpienia wciąga. Kiedy już zaczniemy trening, zobaczymy pierwsze pozytywne efekty, jak choćby kilka kilogramów mniej na wadze, ładniejsze, bo umięśnione nogi, chcemy biegać jeszcze więcej. Widzimy sens w bieganiu – nasze ciało zmienia się, staje się bardziej rozciągliwe, jędrniejsze, wygląda estetyczniej, nie ma fałd na brzuchu, a płeć przeciwna zaczyna patrzeć na biegaczkę lub biegacza pożądliwym wzrokiem. Czujemy się wyśmienicie fizycznie i psychicznie. Wierzymy, że w tak dobrym stanie emocjonalnym i fizycznym możemy przenosić przysłowiowe góry – stać nas na jeszcze lepsze wyniki. Continue reading “Kryzys w treningu biegacza.”

Rady dla początkującego biegacza.

Początkujący biegacze marzą o udziale w maratonach. Chcą być podziwiani, czuć się wspólnotą, biec z doświadczonymi zawodnikami. Marzenia są piękne, ale ich realizacja musi potrwać. Należy skupić się na krótszych dystansach, ponieważ organizm przyzwyczaić się do tego, o czym przez lata zapomniał, czyli do wysiłku. Obciążenia treningowe, to znaczy ilość pokonywanych kilometrów zwiększa się powoli. Continue reading “Rady dla początkującego biegacza.”

Fascynacja biegami

Zazwyczaj, kiedy decydujemy się na uprawianie jakiegoś sportu, np: biegów jesteśmy pozytywnie nastawieni. Chcemy jak najszybciej osiągnąć wielkie sukcesy i wziąć udział w maratonie, który jak wiadomo, jest ukoronowaniem wysiłku biegacza. Pasja przeradza się w nałóg, co zaczyna być niebezpieczne, bo przestajemy mieć kontrolę nad bieganiem. Wydaje się takiemu zawodnikowi, że po kilku treningach może startować w maratonie, że wie wszystko o bieganiu i zachowaniu swojego ciała w trakcie biegu. Do takiego biegu nie jesteśmy przygotowani. Continue reading “Fascynacja biegami”

Nordic walking nawet w zimę

W społeczeństwie polskim przyjął się pogląd, że zima nie jest najlepszym czasem na aktywność fizyczną, no chyba, że ktoś lubi narty, łyżwy i inne sporty zimowe. W końcu mróz, śnieg, wiatr raczej odstraszają od spacerów. W zimę lubimy poczytać książkę, wypić gorącą herbatę z cytryną, przytulić się do ukochanej osoby i obejrzeć ciekawy film. W zimie wychodzimy z domu, kiedy musimy: do pracy, do szkoły, na zakupy, do kina, lekarza lub na spotkanie z przyjaciółmi.. Nie zauważamy jak zaczyna się marzec, robi się cieplnej i częściej wychodzimy z domu. Continue reading “Nordic walking nawet w zimę”

Powszechny widok

Nordic walking zdobywa popularność w Polsce. Widok osoby, która idzie trzymając w ręce dwa kije staje się coraz powszechniejszy na zielonych terenach. Takie osoby można zauważyć nie tylko w miejscowościach uzdrowiskowych i turystycznych, ale także w miejskich parkach, a nawet w centrach miast. Wiele osób spaceruje z kijkami w pobliżu zbiorników wodnych, atrakcji turystycznych, po lasach, to znaczy wszędzie tam, gdzie można pooddychać świeżym powietrzem. Na początku nordic walking był formą treningu dla narciarzy, który można było stosować poza zimą. Continue reading “Powszechny widok”

Skandynawska moda

Skandynawia uchodzi za królestwo śniegu, a co za tym idzie narciarstwa. Z biegów narciarskich wywodzi się nordic walking. Zdaniem pasjonatów tej dyscypliny to sposób na zdrowie, dobrą kondycję i świetny nastrój w każdym wieku. To sport dla każdego, a jego największą zaletą jest to, że. nie wymaga ani grubego portfela, ani żelaznej kondycji. Continue reading “Skandynawska moda”

Aktywność fizyczna w służbie zdrowia

Lekarze od lat powtarzają, że aktywność fizyczna zapobiega chorobom, może być metodą wspomagającą leczenie. Ważne jest to żeby dobrać odpowiedni rodzaj wysiłku fizycznego. Źle dobrany sport może zaszkodzić. Obowiązuje jedna zasada – zaczynamy powoli, stopniowo wydłużając czas ćwiczeń. Nie tempo, ale właśnie czas ma największe znaczenie zdrowotne. Continue reading “Aktywność fizyczna w służbie zdrowia”